• YouTube
  • Facebook
  • Instagram

Copyright © 2020 by Oslo Circles

XRPe00FB.png
image_gallery.png

BOHEMIA!

23.02.2020 // 19:00 // Gamle Aker kirke, Oslo

Baroque music by composers from Bohemia & Moravia: Telemann, Biber, Schmelzer, Kohaut, Zelenka, Kerll and Capricornus.

Oslo Circles

BOHEMIA!

Bøhmen (engelsk/latinsk: Bohemia, fransk: Bohéme) er en historisk region i Sentral-Europa, og et kongerike som i mange hundre år var del av det tysk-romerske rike og Habsburgriket. I dag faller Bøhmens grenser i store grader sammen med dagens Tsjekkia, og på tsjekkisk heter Bøhmen Čechy. I årene 1770 og 1772 fortok den engelske musikkhistoriker Charles Burney reiser til det europeiske fastlandet, deriblant også til Bøhmen, fordi han 'hadde hørt ofte at blant blant alle nasjoner i Tyskland, ja kanskje i hele Europa, skal folk i Bøhmen være de mest musikalske.'

Og faktisk var 16- og 1700-tallet i Bøhmen en svært fruktbar tid for kunsten: arkitekter, billedhuggere, malere og musikere skapte betydelige kunstverk, også i avsides liggende områder.

 

Vårt program starter med den fantastiske komponisten og barokkmesteren Jan Dismas Zelenka (1679 – 1745), født i Louňovice pod Blaníkem. Hans betydning strekker seg langt utover Tsjekkia, og hans originelle, og til dels svært virtuose musikk ble høyt verdsatt av Bach og Telemann, og kan nesten regnes som en katolsk motpol til den protestantiske Bach. Da Hamburgeren Georg Philipp Telemann oppholdt seg et halvt år (1705) i Plesse i Mähren (i dagens Sør-Polen), roste han ‘den barbariske skjønnheten’ til folkemusikken i byen og i nabobyen Krakov, begge ikke langt fra den bøhmiske grensen.

Fiolinisten Johann Heinrich Schmelzer (1623 – 1680) derimot, var den ledende østerrikske komponisten før (og sannsynligvis også læreren til) Heinrich Ignaz Franz Biber. Schmelzer ble etter hvert også den første ikke-italienske hoffkapellmester for det kaiserlige hoffet i Wien. Hans Lamento etter Ferdinand III.’s død er en elegi og hyllest til Schmelzers tidligere arbeidsgiver - kaiser Ferdinand som hadde vært en stor kunstmesén og en av de komponerende Habsburg-kaiserne.

Johann Kasper Kerll stammer fra Adorf/Vogtland, fra et særlig musikalsk område (i dag ved den sächsisk/tsjekkiske grensen) rundt Klingenthal og Martneukichen, hvor det har blitt fremstilt musikkinstrumenter i mange hundre år. Han var organist, cembalist og komponist og var en av de mest anerkjente komponistene i sin tid. Han var også en av de mange komponistene som reiste til Italia for å lære seg den italienske stilen, han besøkte blant andre Carissimi og ble også fortrolig med Frescobaldis cembaloverk.

Allerede 24 år gammel var reputasjonen til den fantastisk innovative og geniale fiolinvirtuosen Heinrich Ignaz Franz Biber (1644 – 1704) godt etablert. Opprinnelig fra Stráž pod Ralskem i Bøhmen, jobbet han for erkebiskopene i Kremsier og Salzburg. Bibers berømte Passacaglia for fiolin solo er det siste verket i hans Rosenkranzsonater (1670), og er skrevet med 65 repetisjoner av en 4-toners basslinje, og presenterer til dels virtuose fiolinteknikker som dobbeltgrep, akkorder, virtuose passasjer, spill i høye posisjoner, arpeggier og mer.

Karl Kohaut var av bøhmisk avstamning, men virket ved hoffet i Wien under Joseph II., og i „Musicalisches Lexikon“ (1790) ble han av Ernst Ludwig Gerber beskrevet som ‘den største nå levende luttenisten’. Men han var også kontrabassist og fiolinist, og som fiolinist spilte han til og med strykekvartett med Joseph Haydn og Wolfgang Amadeus Mozart! Men på slutten av 1700-tallet var karrieren til instrumentet lutt på hell, etter å ha hatt sin storhetstid i renessanse og barokktiden. Kohaut var nok klar over dette, og han skrev i sitt testament (1780), at man måtte ‘ta vare på lutten og de andre instrumentene, men i særdeleshet de musicalske manuscriptene, frem til man finner noen som klarer å verdsette og nyttiggjøre dem.’

 

Oslo Circles:

Astrid Kirschner, barokkfiolin/leder

Maria Ines Zanovello, barokkfiolin

André Lislevand, viola da gamba

Jadran Duncumb, teorbe og lutt.

OSLO CIRCLES er et nytt barokkensemble fra Oslo, og musikerne er etablerte og ledende musikere i det skandinaviske og internasjonale barokkmiljøet. Barokkfiolinisten Astrid Kirschner samler musikere i musikalske ‚kretser‘ av ulik størrelse rundt seg. Hvert medlem i ensemblet kommer opprinnelig fra et annet land, og bidrar dermed med sin personlig egenart og musikalsk bakgrunn. Musikerne finner man også igjen i de etablerte internasjonale gruppene som Concerto Copenhagen, Concerto Italiano, B’Rock, Academia Montis Regalis, Barokkanerne, Barokksolistene, Akademie für Alte Musik Berlin og mange flere. Oslo Circles fascineres av kombinasjonen av ord og musikk, derfor har de også tett samarbeid med sangere og skuespillere, som David Hansen (kontratenor), Berit Norbakken Solset (sopran), Marianne Beate Kielland (mezzosopran), Halvor Melien (bassbaryton), Beate Mordal (sopran), Ann-Beth Solvang (mezzosopran) og den norske kinostjernen Anders Baasmo Christiansen. Oslo Circles spiller regelmessig konserter i Norge, og sommeren 2017 hadde Oslo Circles sin kritikerroste internasjonale debut ved Froville Festival i Frankrike.

I november 2019 kom Oslo Circles’ første CD (SIMAX) One Charming Night med arier og teatermusikk av Henry Purcell (med David Hansen, kontratenor) på markedet.  Pressen kalt den 'helt praktfull', 'strålende oppfinnsomme' og 'usigelig fengende' og mente 'kort sagt, er dette en av de mest respikket festlige innspillingene jeg har hørt på årevis.' (Martin Anderson, klassiskmusikk.com)

Oslo Circles har spilt på internasjonale festivaler som Baroque & Beyond (Sverige), Spazio & Musica (Italia), Wunderkammer (Italia) og Varazdin Baroque Nights (Kroatia) i september 2019, hvor de også vant prisen for festivalens beste musikalske interpretasjon. I 2018 startet Oslo Circles sin egen konsertserie i Oslo, 1685.

Konserten er en del av Barokkserien 1685, og er støttet av Oslo kommune og Norsk Kulturråd.

 

https://www.barokkserien1685.com/

https://www.oslocircles.com/

23/02