• YouTube
  • Facebook
  • Instagram

Copyright © 2019 by Oslo Circles

XRPe00FB.png
image_gallery.png

CANZONI DA SONARE

09.05 // 19:00 // Gamle Aker kirke, Oslo

Tidlig italiensk barokkmusikk på originalinstrumenter.

 

Oslo Circles: Astrid Kirschner, barokkfiolin Mariangiola Martello, cembalo Karl Nyhlin, erkelutt

09/05

Canzoni da sonare er italiensk og betyr ‘sanger å spille’. Canzon er opprinnelig det italienske motstykke til den franske chanson og canzoni da sonare utforsker hvordan man få et instrument til å synge – men uten ord. Renessansen hadde vært den store eraen av polyfon vokalmusikk, men i overgangen til den tidlige barokkmusikken ved begynnelsen av 1600-tallet begynner instrumentalmusikken å bli mer og mer selvstendig. Det nokså nye instrumentet fiolinen holder på å etablere seg for godt, godt hjulpet av de førsteklasses fiolinmakerne i norditalienske Cremona som leverte instrumenter til de velstående og svært kunstinteresserte hoffene i området. Dette var også tiden med de første tidlige fiolinvirtuosene, Biagio Marini og Pandolfi Mealli og Marco Uccellini, for å nevne noen. Disse eksperimenterte med og utvidet fiolinteknikken, med teknikker som brukes den dag i dag. Det er flere instrumentalkomponister som skriver Canzoni da sonare i denne tiden, og man kunne benytte seg også av den da nye spillemåten basso continuo, en gjennomgående, akkompagnerende bass, spilt av én eller flere instrumenter, som blant annet cembalo, cello, fagott, teorbe, violone, lutt eller gambe. I musikkhistorien er canzon-formen en viktig forløper til sonatene, som skulle bli svært populær i flere hundre år.

Oslo Circles Oslo Circles er et nytt barokkensemble fra Oslo, og musikerne er etablerte og ledende i det skandinaviske og internasjonale barokkmiljøet. Barokkfiolinisten Astrid Kirschner samler musikere i musikalske sirkler av ulik størrelse rundt seg. Musikerne finner man også igjen i andre internasjonale grupper som Concerto Copenhagen, B’Rock, Academia Montis Regalis, Barokkanerne, Barokksolistene, Akademie für Alte Musik Berlin og mange flere. På grunn av deres fascinasjon for ord og musikk, samarbeider Oslo Circles også mye med sangere og skuespillere, som Marianne Beate Kielland (mezzosopran), Berit Norbakken Solset (sopran), Halvor F. Melien (bassbaryton), Ann-Beth Solvang (mezzosopran) og skuespilleren Anders Baasmo Christiansen. Oslo Circles spiller regelmessig konserter i Norge, og sommeren 2017 hadde gruppen sin kritikerroste internasjonale debut ved Froville Festival i Frankrike. I 2018 spilte Oslo Circles inn sin første CD for SIMAX med David Hansen og Purcell-programmet One Charming Night. Oslo Circles har ellers spilt på festivaler som Wunderkammer (Italia), Baroque & Beyond (Sverige), Spazio e Musica, Vicenza (Italia) og Varazdin Baroque Evenings (Kroatia) hvor gruppen i 2019 fikk prisen for festivalens beste musikalske interpretasjon. 2018 startet Oslo Circles sin egen konsertserie, 1685, i Akershus slottskirke i Oslo.

Program:

Girolamo Frescobaldi : Fra Canzoni da sonare (1634) : Canzon terza (Canzon detta La Bernardinia)
Girolamo Frescobaldi : Canzona Quarta detta La Scacchi Girolamo Frescobaldi: Aria di Passacaglia: Così mi disprezzate (1630)
Biagio Marini : La Orlandina (1617)
Biago Marini : Romanesca Biagio Marini : Capriccio per sonar tre parti con il violino solo à modo di lira (1626) Giovanni Antonio Pandolfi Mealli : Sonata La Vinciolina (1660)
Giulio Caccini : Dolcissimo sospiro (1601)
Giovanni Picchi : Canzon terza a 2 fra Canzoni da sonare
Alessandro Piccinini : Toccata XX
Falconieri : La suave melodia e sua corrente (1650)
Giovanni Felice Sances : Cantata sopra il passacaglio (1633)

 

Oslo Circles: Astrid Kirschner, barokkfiolin Mariangiola Martello, cembalo Karl Nyhlin, erkelutt

https://www.oslocircles.com

https://www.barokkserien1685.com

Konserten er støttet av Oslo kommune og Norsk Kulturråd.