• YouTube
  • Facebook
  • Instagram

Copyright © 2019 by Oslo Circles

XRPe00FB.png
image_gallery.png

LAMENTO

17.06 // 19:00 // Oslo Ladegård, Oslo

Oslo Circles

Marianne Beate Kielland, mezzosopran

17/06

Lamento er en klage- eller sørgesang, og de tidligste eksemplene er fra 1200-tallet. Ofte er lamento-komposisjonene skrevet i en ostinato-form, med en repeterende, fallende basslinje. Mange er av religiøs art og beskriver Marias sorg over Jesu død, men det finnes også lamentoer i operalitteraturen. Hoffet i Mantova var på mange måter det sentrale kulturelle stedet i overgangen mellom renessansen og barokken : fiolinen ble kanskje ‚oppfunnet‘ nettopp her, da den kunstelskende og moderne marchesa Isabella d’Este på begynnelsen av 1500-tallet foretrakk fioliner fremfor fløyter til dans, og derfor bestilte en rekke strykeinstrumenter. Hennes barnebarn, den ekstravagante hertugen Vincenzo Gonzaga var stadig kunst- og musikkinteressert, året er nå 1600, og musikken gjennomgår store endringer: vokalmusikken skifter fra 5-stemte verk til akkompagnerte 1- og 2-stemte verk, men også instrumentalmusikken gjennomgår en grundig fornyelse, og bruken av fiolinen løser seg fra sin rolle i dansemusikken.

 

Her gir den italiensk-jødiske komponisten Salamone Rossi viktige impulser - han er selv en utmerket fiolinist og virker ved hoffet i Mantova. Han er særlig kjent for å ha utviklet den renessanse canzona-formen i retning barokk triosonate.

 

Og så dukker Claudio Monteverdi opp på riktig sted til riktig tid : født i fiolinmakerbyen Cremona, og snart også ansatt i Vincenzo Gonazagas hoff i Mantova. Her er det gode betingelser for musikere: et fullstendig orkester og fremragende sangere. Han blir en av de første operakomponistene, og hans musikk har stor innflytelse for musikkhistorien.

Isabella Leonarda var en italiensk nonne av adelig avstamming, hennes 12.sonate er et mesterverk innen 1600-talls fiolinlitteratur.

Tarquinio Merulas Hor ch'è tempo di dormire kombinerer klagesang med vuggesang: Maria synger en vuggesang til Jesusbarnet , men mens hun synger, får hun en visjon om alle de lidelsene Jesus skal gjennomgå senere i livet.

Cembalisten og organisten Girolamo Frescobaldi er en av de mest innflytelsesrike komponistene fra den tiden, og hans karismatiske instrumentalverk påvirket Bach, Buxtehude, Pachelbel og mange flere. Komponisten og luttenisten Alessandro Piccinini stammer fra en berømt luttspiller-familie i Bologna, han jobbet ved hoffene i Ferrara og i hjembyen Bologna. Han gjelder også som oppfinneren av instrumentet erkelutt. Giovanni Felice Sances var en superstjerne i sin tid, men mesteparten av hans verk er dessverre bortimot glemt i dag. Opprinnelig var han fra Roma, men han virket over 40 år ved hoffet i Wien. Hans Pianto della madonna er skrevet over en basso ostinato, og Stabat-Mater-teksten beskriver Marias lidelser ved Jesu’ kors. Den gjennomgående bassen blir avbrutt av korte resitativer, men musikken gjenspeiler stadig tekstens nuanser og leker med dissonansene. Benedetto Ferraris Queste Pungenti Spine er et mesterverk av en lamento over en 4-noters basso ostinato fra 1637 (Venezia), hvor Maria beskriver Jesu’ sår og lidelser. Ferrari var komponist, poet, impresario, musiker, og en sentral figur i oppstarten av operaforestillinger i Venezia. Dessverre har mesteparten av hans verk gått tapt.

Marco Uccellini derimot var i hovedsak en instrumentalkomponist for det nokså nye instrumentet – fiolinen. Han skriver idiomatisk for fiolinen, og bruker etter hvert også nye teknikker og utforsker og videreutvikler instrumentets uttrykksevne. Komponisten, sangeren, hoffkapellmesteren og fransiskanermunken (!) Petro Antonio Cesti var en av sin tids største operakomponister, og svært suksessfull i Innbruck og Wien. Hans opera L’Argia ble fremført i Innsbruck til ære for den abdiserte dronningen Christina av Sverige som under et stopp i Innsbruck på vei til Roma nettopp hadde konvertert til katolisismen.

 

Marianne Beate Kielland, mezzosopran

 

Oslo Circles: Astrid Kirschner, barokkfiolin Maria Ines Zanavello, barokkfiolin Mime Brinkmann, barokkcello Karl Nyhlin, teorbe, erkelutt Mariangiola Martello, orgel

 

Marianne Beate Kielland : Gramophone skriver: The mezzo-soprano is quite outstanding: strong, firm, sensitive in modulations, imaginative in her treatment of words, with a voice pure in quality, wide in range and unfalteringly true in intonation. Studier hos Svein Bjørkøy, og med Oren Brown og Barbara Bonney. Hun er i dag etablert som en av Skandinavias fremste sangere, og opptrer jevnlig på konsertscenene under dirigenter som Phillippe Herreweghe, Fabio Biondi, Jordi Savall, Rinaldo Alessandrini, Christophe Rousset, Marc Minkowski, Masaaki Suzuki, Jos van Immerseel, Manfred Honeck og Christian Eggen. Hun ble i 2012 nominert til Grammy for sin CD-utgivelse «Veslemøy Synsk» av Olav Anton Thommessen, og har mer enn 40 innspillinger, samt utstrakt konsertvirksomhet befestet seg som en bemerkelsesverdig interpret av repertoar fra barokken helt fram til vår tids musikk.

 

https://www.mbkielland.com/

 

Oslo Circles, Oslos ny barokkensemble startet opp i 2015, alle medlemmer spiller på originalinstrumenter, med noen av de fremste aktører innen tidligmusikkbevegelsen i Norge, Sverige og Tyskland. Oslo Circles’ medlemmer har tidligere fartstid i ensembler som Concerto Copenhagen, Barokkanerne, Collegium Vocale, Barokksolistene og Academia Montis Regalis. Oslo Circles har spilt bl.a. konserter med kontratenoren David Hansen, og deres program One Charming Night er spilt inn på CD i mai 2018 (utgivelse: nov 2019). De har også spilt Samuel Pepys’ hemmelige dagbok med skuespilleren Anders Baasmo Christiansen, og spiller regelmessig konserter i Norge. Oslo Circles har samarbeidet med kunstnere som Magnus Staveland (tenor), Halvor Melien (bassbaryton), Berit Norbakken Solset (sopran), Beate Mordal (sopran) og flere. Sommeren 2017 hadde Oslo Circles sitt kritikerroste internasjonale debut ved Froville Festival i Frankrike, og de har også spilt på festivalene Baroque & Beyond (Sverige), Varazdin Baroque Evenings (Kroatia), Wunderkammer (Italia) og Spazio e Musica (Italia). Oslo Circles mottar støtte av Norsk Kulturråd, Oslo kommune, Aksel Byes legat og Music Norway.

 

https://www.oslocircles.com/